Tuesday 19 July 2011

Mula mencabar : Minggu ke 23

Assalamualaikum :)

Bersua kembali. Aku ingin coretkan perkembangan terkini kandunganku yang semakin membulat.

Kini aku di minggu ke-23. Pada masa ini tangan dan kaki bayi aku telah terbentuk dengan baik. Jari-jemarinya juga terbentuk dengan baik. Perubahan yang berlaku pada aku untuk minggu ini amat baik. Antaranya ialah rambut, tekstur kulit, kuku da warna kulit. Rambut kita akan menjadi lebat dan berkilauan. Kulit pula akan menjadi bertambah gebu, licin dan lembut. Tapi itu yang baiknya..yang kurang baik sikit..aku mengalami sakit belakang dan punggung yang amat ketara. Setiap malam aku akan terbangun tanpa sebab. Tika ini aku mengambil kesempatan untuk melihat kedua-dua cahayamataku tidur di bilik mereka. Terasa sayu melihat mereka tidur tetapi juga berasa tenang apabila melihat mereka membesar didepan mata. Begitu juga aku akan melihat suami tidur, rasa tenang je..:)


Cerita mengenai sakit belakang ini, aku dah seperti 'king kong' berjalan. Punggung ku sakit setiap kali pergerakan ototnya. Apa usahaku?? aku berurut ..ikhtiar dengan seorang kakak urut yang aku kenali dipejabat. Alhamdulillah, keesokan harinya, walaupun sakit diurut itu masih terasa tetapi perkembangan positifnya aku masih boleh meneruskan hariku untuk aku datang bekerja.

Punca kesakitan aku ni, aku berani mengagakkan yang badan ku banyak angin. Memang betul, perut rasa sebu semacam kembung dan perut agak lambat memproses pencernaan. Bila mengandung kembali setelah 5 tahun, inilah perubahan aku..namun aku lalui dengan rasa kesyukuran. Allah itu ingin menghapuskan dosa-dosa ku sebagai manusia yang tidak terhindar dari melakukan dosa. Dan keduanya ingin menjadikan aku sihat dikemudian hari. Aku redha dan pasrah.


Harapan ku , anak di dalam kandungan ku ini selamat dan bahagia di dalam rahim ku. InsyaAllah, akan aku jagai ia sehingga tiada daya kudratku lagi. Akan aku jagai nyawaku yakni kandungan ku untuk aku didiki anakku menjadi seorang insan soleh/ solehah. Kenyataan ini memang suatu cubaan yang berat bagi setiap ibubapa. Namun ia adalah tanggungjawab yang dituntut oleh Allah s.w.t. Aku ingin melihat kejayaan anakku seimbang, malah lebih baik dari penghidupan ibubapanya sendiri. 

Wahai anakku, berbahagialah dirimu di dalam rahimku. Memberikan anakku sepenuh perhatian ibu. Menjagaimu dengan penuh kasih dan sayang. Harapan ibu besar dan berat, namun anakku ibu yakin Allah itu mendengar doa ibu.


AKU : Setiap kali rasa susah, ingatlah masih ada yang lagi susah daripada kita.

1 comment:

Anum said...

betul sis
anum sesalu amalkan
kalau diri di timpa kesusahan anum ingat semula
ada yg lebih susah dr anum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...