Thursday, 21 July 2011

Ada sesuatu yang masih dirisaukan

Assalamualaikum :)

Selagi belum bersalin, ia adalah sebuah pengalaman yang tak terhingga surprise - nya.

Persoalan yang sentiasa bermain di minda seorang ibu seperti aku..



i) ada peluang ke bersalin normal ,slps 2 kali caesar) ?
ii) ada peluang utk bersalin ke-4 slps jika kali ke-3 ni pun caesar?
iii) doc mana yg leh beri support utk perkara 1 dan 2 (di atas)..?????

aku tetap ngeri walau sudah 2x pengalaman serupa..
Berapa lamakah sepatutnya seseorang wanita yang telah menjalani pembedahan cesarean boleh hamil lagi ? Pada kebiasaannya kita cadangkan antara satu hingga dua tahun.

Apakah kemungkinan jika seseorang wanita termengandng lebih awal dari itu ? misalnya enam bulan selepas pembedahan ataupun sejurus selepas pantang ia terus mengandung.


Bolehkah ia melahirkan secara normal berikutnya?

Sebenarnya selepas pembedahan cesarean pertama kemungkinan untuk secara normal adalah sangat besar, mungkin melebihi 70 peratus. Sebilangan kecil sahaja yang mungkin diulang-bedah oleh sebab rongga punggungnya agak sempit dan tidak membenarkan kepala bayi melepasinya. Tetapi yang lain-lain adalah disebabkan faktor seperti pendarahan, bayi lemas, atau masalah uri yang tidak mungkin berulang lagi.

Bolehkah seseorang wanita yang menjalani dua pembedahan cesarean melahirkan bayi secara normal?
Sebenarnya ini tidak mustahil kerana pada pengalaman saya sendiri ada beberapa pesakit yang telah melahirkan secara normal selepas dua kali dibedah cesarean. Tetapi sebelum ini dibenarkan berlaku, satu penilaian penting harus dilakukan, samaada rongga punggungnya itu sempit atau tidak dengan melakukan ujian x-ray punggung (pelvimetry) pada bulan terakhir kandungan. Ukuran besar bayi juga perlu dilakukan melalui ultra-sound.
Ketika mengandung kali ini, ibu tersebut dinasihatkan supaya jangan memakan bahan kaibohidrat atau manisan yang berlebihan untuk mencegah bayi menjadi terlalu besar. Makanan yang berasaskan protin dan sayuran perlu ditekankan, malah saya ada satu pesakit yang telah melahirkan secara normal selepas tiga kali dibedah cesarean. Tetapi ini satu keadaan yang amat luar biasa dan tidak boleh dijadikan contoh bagi lain lain pesakit.


Perlukah selepas tiga kali dibedah ia mesti diikat saluran benihnya (sterilization)?Sebenarnya pembedahan cesarean ini tidak terhad kepada tiga kali sahaja. Kalau pesakit itu sihat dan tidak mengalami apa apa penyakit yang merbahaya seperti jantung atau buah pinggang, ia boleh menjalani pembedahan banyak kali. Mungkin sampai enam atau lapan kali bergantung kepada kemampuan kesihatannya, mentalnya dan kehendak pesakit itu sendiri. Saya sendiri ada beberapa pesakit yang telah dibedah sebanyak enam kali.
Sebenarnya luka pembedahan akan pulih dalam masa dua minggu, tetapi ia menjadi kuat dalam masa satu hingga dua bulan. Apabila sampai ke tiga bulan atau lebih parut akan menjadi lebih kuat dan tidak ada bezanya mungkin kekuatan parut cesarean selepas tiga bulan ataupun selepas setahun. Oleh itu jika seseorang itu dengan tidak sengaja hamil, ini bukan satu sebab ia patut menggugurkan kandungannya. Sebaiknya ia diteruskan, lagi pun tidak kesemua kes pembedahan mesti perlu diulang, bergantung kepada apa punca pembedahan yang pertama, misalnya kalau rongganya sempit, ia perlu diulang

Aku: jadi semuanya aku serahkan kepada Qada dan Qadar. Setiap kelahiran itu adalah pembawa rezeki. Dan setiap apa yang terjadi ada hikmah yang terselindung oleh kita yang sekadar hamba disisiNYA. 


Beginilah anakku digendong mama..
sumber: http://home.hamidarshat.com/Pembedahan.htm

4 comments:

misya said...

ak pernah lalui detik2 pembedahan alhamdulillah semuanya normal

Lia said...

samalah dlm fikiran lia, 1st baby dulu caesar. klu ada rezeki 2nd baby ni mcm manalah agaknya..

Sedetik Cuma said...

Lia : 2nd baby try ur very hard ye.

Misya : sy pun rasa sgt ok. Tp bila mengandung yg ke3, perasaan tu kembali spt mengandung sulung..suspen hehe

NM02 said...

teringinnya nak mengandung!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...