Wednesday, 15 June 2011

Pagi hari mengusik jiwa

Assalamualaikum :)

Pagi ni, aku mendengar topik pagi di Sinar FM. Setiap pagi pun begitu. Rasa geli hati kalau dapat dengar suara Mr. Salleh Yaakob di keudara. Tapi pagi ni, lain sedikit. Topiknya berkisar ..Ayah ku suka dot...dot...dot.

Kenangan ku terimbau. Sebelum itu wajah segar abah ternampak-nampak di ruangan mata ku..walau ku pejam erat makin jelas tergambar. Abah suka memasak. Abah rajin di dapur. Aku akui terlalu banyak hasil titik peluh abah menyediakan makanan kami anak beranak. Mamaku bertuah mempunyai suami iaitu abahku.
Bukan itu sahaja. Di dalam rumah kami, abahlah sayap. Tanpa abah segalanya suram ..sunyi. Antara kenangan dizaman kecilku, abah sedaya upaya memenuhi permintaan anak perempuannya ini. Aku terlibat dengan persembahan di sekolah. Tentunya aku inginkan baju yang cantik untuk aku pakai pada hari persembahan tersebut. Setelah rengekan aku membuatkan abah terusik, aku dibawa abah ke pasar malam. Bersyukur aku, bukan aku nk minta berlebih-lebihan dari abah. Ia sudah memadai untuk penuhi permintaan untuk aku membuat persembahan dengan baju dan skirt labuh. (dah rasa seronok tak terhingga masa tu). Masa tu aku berusia 12 tahun. Gembira tak terkata waktu itu.

Lagi...perihal kenangan bersama abah. Aku semasa disekolah rendah, selalu sangat rambutku menjadi penghuni kutu. Aku suka berambut panjang. Siapa yang mencari kutu di kepala ku??? ohhh Abah, dikau sajalah yang sanggup. Sehingga berjam-jam abah dengan sabarnya. Dan kini aku pula, kalau anak perempuan ku terkena jangkitan kutu...aku lah yang akan mencarinya. (terimbau lagi kenangan itu..oohh Abah)


Dalam perjalanan ke tempat kerja pagi ini, sempat juga air mata ku mengalir dengan mudahnya. Lagu yang berkumandang terus mengusik jiwa. Semakin hari semakin sayang (nyanyian Uji Rashid). Bait liriknya terus mengusik jiwa. Abah, terus...terus menyayangi mu tanpa sempadan.

Semakin Hari Semakin Sayang

Bila memandang gambarmu
Hatiku rasa terharu
Senyuman dibibirmu
Menawan kalbu

Mengapa hanya bayangan
Tak sanggup berjauhan
Andainya kita bersua
Betapa mesra

Kudampingimu oh sayang
Hatiku berlagu riang
Teringat malam dan siang
Bertambah sayang

Sungguh ku terpesona
Terasa kau bersama
Memberi kucupan mesra
Daku bahgia

Semakin hari kukenang
Jiwaku rasa tak senang
Semakin hari kupandang
Semakin sayang...

Semakin sayang...

SELAMAT HARI BAPA..abah.
Along nak abah tahu..abah tidak mensia-siakan melahirkan dan membesarkan along sebagai anak abah. Along akan sentiasa membanggakan abah dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membesarkan anak-anak along sepertimana abah membesarkan along..penuh dengan kasih sayang..seharum wangi sewangi kasturi.

Mohd Zaki Bin. Mohd Noh

Ya Allah Ya Tuhanku. Moga sejahtera hendaknya Abahku. Aku memanjatkan doa kepada Mu tanpa jemu. Aku memohon moga Abahku sejahtera. Di berkati Allah swt. Gembira di samping anak-anaknya. Gugurkan segala gusar Abah. Tenangkan hatinya dalam menjalani kehidupan seharian. Amin Ya Rabbalalamin.

3 comments:

Anum said...

amin

NM02 said...

aku pun dengar gak tadi. yg kelakar, ada caller tu cakap bapak dia dah umur 60 an. tapi masih suker tgk kartun...

Sedetik Cuma said...

hehee..aa..mcm2 kan..tgok gusti la..suka keroncong la..suke gerit kuku la..hehee seronok dgr.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...